суботу, 29 жовтня 2016 р.

Тема 8. Щоденне технічне обслуговування

Щоденне технічне обслуговування (скорочено - ЩТО) автомобіля виконується
водієм один раз на добу, як правило, на спеціально обладнаних в АТП
майданчиках з використанням інструменту, що додається до автомобіля.
До ЩТО автомобіля належать такі роботи: 
• прибирально-мийні; 
• контрольно-оглядові; 
• перевірно-кріпильні; 
• регулювальні; 
• мастильні; 
• заправні;


Їх виконують під час підготування автомобіля до роботи,
перед початком і після закінчення зміни. 
Залежно від графіка роботи ЩТО можна виконувати також протягом зміни або
в перервах.

До прибирально-мийних робіт належать: 
• прибирання кабіни, кузова, платформи; 
• очищення сидінь та спинок крісел; 
• очищення шасі автомобіля; 
• миття кабіни, кузова, платформи й шасі автомобіля; • протирання
поверхні кабіни, кузова, оперення, стекол, плафонів.

До контрольно-оглядових робіт належить перевірка: 
• стану автомобіля та його комплектності; 
• стану кузова, дзеркал заднього виду, номерних знаків, запорів капота й
багажника;
• дії контрольно-вимірювальних приладів, а також приладів освітлення й
сигналізації, склоочисників, пристрою для обмивання вітрового скла; 
• герметичності систем охолодження, мащення, живлення, гідравлічного
привода гальм, вільного ходу рульового колеса.

До перевірно-кріпильних робіт належать: 
• перевірка стану різьбових з'єднань, шплінтів і пробок, їхнього
кріплення, а також заміна непридатних або втрачених новими; 
• усунення підтікання палива, оливи, охолодної, амортизаторної та
гальмової рідин; 
• перевірка стану покришок, тиску повітря в шинах і доведення його до
нормального значення.

Під час ЩТО системи живлення слід: 
• перевірити рівень палива в баці й у разі потреби — долити; 
• якщо автомобіль експлуатується на дорогах з великою запиленістю
повітря, — очистити повітряний фільтр; 
• оглянути систему живлення, перевіривши, чи не підтікає паливо.
Під час ЩТО газобалонних установок треба: 
• оглянути й перевірити кріплення газових балонів і герметичність
з'єднань усіх газових систем, арматури балонів та витратних вентилів; 
• злити осадок із газового редуктора низького тиску; 
• перевірити, чи не підтікає бензин у з'єднаннях бензопроводів,
електромагнітному клапані-фільтрі.

Час, потрібний для виконання ЩТО, залежить як від складності конструкції
автомобіля, так і від рівня підготовки водія й становить від 1 до 1,5
год.

2. Безпека праці під час щоденного та інших видів технічного
обслуговування автомобілів

Технічне обслуговування й ремонт автомобілів виконують у призначених для
цього місцях (на постах). На робочих місцях мають забезпечуватися
безпечні умови для проведення робіт; обладнання, інструмент та прилади
мають відповідати характеру виконуваної роботи й унеможливлювати
травматизм.

У разі примусового переміщання автомобілів з поста на пост потокової лінії передбачають світлову або звукову сигналізацію. Після сигналу про
початок пересування конвеєра робітники повинні покинути робочі місця,
вийти з оглядової ями й відійти від конвеєра. Для ек-стренного зупинення
конвеєра на кожному посту є кнопки «Стоп».

•  Електричне обладнання діагностичного стенда з біговими барабанами
(пульт керування, апаратні шафи, блоки барабанів тощо) має бути надійно
заземлене.
•  Наприкінці зміни слід вимкнути рубильник стенда, закрити крани
паливних баків, перекрити вентиль подачі стисненого повітря.
•  Під час роботи під перекинутою кабіною автомобіля положення
обмежувача треба зафіксувати защіпкою, в разі опускання кабіни — надійно
закрити запірний механізм і правильно встановити запобіжний крюк у пазу
опорної балки.
•  Пуск двигуна треба здійснювати стартером, як виняток — пусковою
рукояткою. Аби уникнути травмування кисті, рукоятку слід брати так, щоб
всі пальці правої руки розташовувалися по один бік ручки. Повертати
колінчастий вал треба тільки знизу вгору, довкола — забороняється.
•  Пускати газовий двигун, якщо є витікання газу, не допускається.
•  Регулювальні роботи з двигуном, що працює, слід виконувати на
спеціальному посту з місцевою вентиляцією для видаляння відпрацьованих
газів.
•  Забороняється підтягувати деталі газобалонного обладнання автомобіля
й виконувати інший ремонт, якщо у вузлах і трубопроводах є газ під
тиском.
•  У приміщеннях для ТО й ремонту автомобілів забороняється залишати
порожню тару з паливом та мастильними матеріалами. Розлите паливо або
оливу слід негайно прибрати, використовуючи пісок чи тирсу. Після
завершення роботи всі використані ганчірки слід скласти у спеціальну
тару.
• Технічне обслуговування й ремонт приладів системи живлення, знятих з
автомобіля, виконують у цеху (на дільниці). Біля ванни для миття деталей
системи живлення, біля верстаків для розбирання-складання, перевірки й
регулювання приладів, а також біля токарного верстата мають бути
вентиляційні відсмоктування.
•  Роботи, пов'язані із зачищанням деталей перед паянням та лудінням,
виконують на робочих місцях, обладнаних місцевою вентиляцією. Паливні
баки й тару з-під пальних сумішей перед ремонтом треба промити гарячою
водою, пропарити гострою парою, промити каустичною содою та просушити
гарячим повітрям. Перед паянням і заварюванням слід відкрити пробки.
•  Займання треба гасити за допомогою вогнегасників, піском або
струменем розпиленої води. Балони з газом слід поливати холодною водою,
щоб запобігти підвищенню тиску в них.
•  Роботи з акумуляторними батареями треба виконувати в ізольованих
приміщеннях із дотриманням вимог безпеки праці.
• Демонтаж і монтаж шин автомобілів слід здійснювати на спеціально
відведених місцях (постах). Перед демонтажем шини потрібно випустити
повітря з камери. Під час накачування необхідно стежити за показами
манометра, не допускаючи підвищення тиску повітря в шині понад
установлену норму.
•  Миття автомобілів, агрегатів і деталей здійснюють на мийній дільниці,підлога якої має вологостійке покриття та уклон для стікання рідини.
Дільницю обладнують припливно-витяжною вентиляцією, а мийні ванни —
витяжними зонтами. Перед приготуванням і використанням мийних розчинів
слід надягти гумові фартух, чоботи, рукавички, а також захисні окуляри.

Немає коментарів:

Дописати коментар